i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Saturday, July 28, 2012

Bersentuhan dengan pelajar/ kanak-kanak khas

Soalan: Boleh atau tidak sentuh/ salam pelajar/ kanak-kanak khas?

Jawapan:

Kategori Khas ini banyak jenis pelajarnya. Guru khas ini sama seperti doktor. Jadi, dibolehkan untuk menyentuh pelajarnya kerana kalau tidak disentuh, bagaimana ingin diajar. Pelajar khas ini ada yang tidak berakal, kurang dan ada juga yang berakal seperti kanak-kanak, buta dan pekak.

Akidah mesti kemas. Bila bersama Mat Rock, Mat Rempit, Mat Gian, Mat Gitar dll, maka sertai mereka. Tapi kena ingat. AQIDAH MESTI SENTIASA KEMAS. Niat untuk ajak mereka kepada Allah.

Ini adalah antara jawapannya. Ada banyak, tapi ini antaranya la. yang pasti dibolehkan bagi tujuan mendidik kanak-kanak khas ini. Apa yang ana sering lihat, ada guru terutamanya yang menolak tangannya ketika pelajar khas ingin bersalam dengan mereka sehingga mereka kadang kala mencebik muka/buat hal/ mengamuk dsb. Pelajar/ kanak-kanak khas ini adalah golongan yang cukup istimewa. perlukan belaian, perhatian, dididik secara lebih, tumpuan yang sangat banyak kerana mereka sangat "suci", tidak mumaiz (tidak dapat membezakan yang mana betul yang mana tidak). Bagi yang sangat-sangat menjaga dan khuatir, kalian bolehlah memakai sarung tangan ketika mengajar.

Ada juga segelintir pelajar/ kanak-kanak khas ini yang bernafsu sebenarnya. Jadi, kena berikan didikan dan perhatian agama yang lebih kepada mereka. Mereka terlalu dibiarkan dan terabai. Mereka sememangnya tidak dapat membezakan yang mana betul atau tidak. Tetapi, mengikut jenis sindrom yang dialami.

WALLAHUA'LAM BISSAWAB.


(Alhamdulillah diberi peluang untuk turut serta bersama pelajar Maktab Batu Pahat d PDK Parit Raja. Bersama Arissa yang seronok main kat PDK. Nasib baik dia x takut, habis setengah balang keropok dia mkn masa sesi melawat kanak-kanak khas yang telah lama tidak bersekolah. Alhamdulillah. Kena pergi lagi Insya-Allah.)

2 comments:

  1. salam..syukran atas info..seronok kan main dengan kanak2 yang bersih suci hatinya..Comel je. :)

    ReplyDelete
  2. wslm..Alhamdulillah..kanak2 ini byk mngajar yg dewasa..dlm perbuatan kita,prckpan kita dgn kanak2,akan mndidik kita dan cara kita dgn skliling juga..Alhamdulillah,..=)

    ReplyDelete