i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Monday, March 12, 2012

تصوف - Bentuk diri dengan belajar ILMU TASAWWUF


4 pengertian melalui 4 huruf, tujuan MENDALAMI ILMU TASAWUF ( تصوف ) adalah untuk membentuk diri menjadi seorang yang :-


تقوى - ﺕ (TAQWA)

perasaan takut kepada Allah "ITTAQULLAH".

"ITTAQULLAH FI QULLI HAL" : "HENDAKLAH KAMU TAKUT KEPADA ALLAH PADA TIAP-TIAP HAL"

صبر- ﺹ (SOBAR)

sentiasa bersabar. Sabar terbahagi kepada 3 iaitu:

1)Sabar dalam ujian Allah ( redha dan sabar atas setiap ujian Allah),
2)sabar dalam beribadat ( nak pergi kelas agama, tapi mengantuk, maka sabar) dan
3)sabar di atas maksiat ( rasa nak mengumpat, tetapi sabar dan jauhi)

ورع - ﻭ (WARAK)

berhati-hati dalam setiap perlakuan harian yang menjerumus kepada dosa. ( jauhi perkara shubhah, apatah lagi yang haram) seperti kisah Saidina Umar:

Pada suatu malam, anaknya datang ke pejabatnya, Lalu Saidina Umar bertanya "di atas urusan apakah engkau ingin bertemu denganku? urusan negara atau keluarga?" jawab anaknya, "urusan keluarga". Lalu Saidina Umar memadamkan lampu di dalam pejabatnya lalu berkata " seandainya urusan keluarga, maka lampu ini tidak halal bagiku dan kamu kerana ianya adalah milik kerajaan" - moral of the story : Saidina Umar begitu menjaga rezekinya. menjaga keberkahan dan menjauhi perkara2 shubhah apatah lagi yang HARAM.

فقير - ﻑ (FAKIR)

sama juga dengan zuhud. Iaitu memadai harta yang dimiliki digunakan dalam kesederhanaan. Bukan bermaksud tidak berselipar, memakai baju koyak, tetapi menggunakan harta pada jalan Allah sebaik-baiknya, tidak dibazir-bazirkan.

Namun tidak bermaksud jika anak ingin minum susu, kamu berkata "air paip lebih baik dari air susu"..perlenpkan keperluan keluarga, namun jangan dibazir-bazirkan.

(Samaral Jannah Fi Tarjemah Risalah Al-Muawwanah diterjemah oleh Al-Fakir Idris Al-Hiadh Bin Hj Wan Ali Bakum Tu'jum Al-Fattani)

.::WALLAHUA'LAM BISSAWAB ::.

No comments:

Post a Comment