i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Friday, September 9, 2011

Marhaban ke Meraban??

Bismillahirrahmannirrahim..Assalammualaikum w.b.t...

apa khabar kalian wahai sahabat2 ana pada hari ini?Adakah ari ini lebih baik dari semalam atau sebaliknya?ha..check balik yek sahabat2..jadikan peningkatan hidup kita semakin hari semakin baik...peringatan juga utk diri ana yek..



erm..baiklah..ade sape2 x pernah pergi MARHABAN?? Sila angkat tgn yek kalau ade..ohw..ramai angkat tgn..ha...awk!yg tgh ngadap laptop 2..ape maksud MARHABAN?? erm??xtahu?? ok..cikgu bagitahu yek...(hihi)

" Marhaban " merupakan istilah yang diambil dari BAHASA ARAB..bukan bahasa UGANDA yek..hehe..ianya berasal dari akar kata " rahiba " yang
bererti selamat datang.

ok..apakah kaitan MARHABAN atau SELAMAT DATANG dgn entry kali ni??

Baiklah..actually,bg sape2 yg xtahu..MARHABAN adalah satu rutin atau kebiasaan yg dilakukan oleh orang2 kampung...kalau org JOHOR mmg benda ni dh jd kebiasaan la..setiap tahun pada bulan syawal kami semua orang2 kampung akan dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu KUMPULAN LELAKI DEWASA, LELAKI REMAJA DAN KAUM HAWA..

akan diedarkan jadual kepada setiap umah utk tunggu giliran kunjungan ke umah mereka..


(situasi..ramainya orang yg masuk ke setiap umah smpai x muat)

ha..bagi orang yang benar2 nak pergi marhaban ni,memang tujuan asal adalah utk saling berkunjung,kenal mengenal sesama tetangga dan bermaaf-maafan..

tetapi,kalau yang MERABAN tu memang pikir dok makan jela..yela..semua umah akan sediakan makanan dan minuman yang sedap2 utk tetamu..

dan bagi diri ana sendiri,ana memang akan pergi marhaban ni walaupun xdela istiqamah..kdg2 ana pergi,kadang2 kalau ade umh yg ana dh pergi,ana x g la..yela.. ana ni susah nk kenal org,kadang2 bila mak bercerita pasal org2 kampung,susah ana nk kenal..sebab 2 kadang2 mak memang paksa anak2nya g ikut marhaban ni...dan azam tahun ni ana ikut marhaban adalah utk bermaaf-maafan..yela..kdg kala kita ni terlepas kata2,mungkin tercela perbuatan dan tingkah laku yang tidak menyenangkan..jadi,time ni jela ana akan rebut..tkut2 xde peluang lain..


(gelagat2 pemarhaban..huhu)

oh yek..utk program MARHABAN ini, dia ada amalan2nya atau tentatif di setiap umah..bila semua dh masuk umah seseorang itu,maka kami akan beramai2 berselawat memuji Rasulullah..setelah selesai, ucapan alu2an akan diketuai oleh seorang ketua,kemudian bacaan doa dan ucapan daripada wakil tuan rumah..ha..kemudian, barulah boleh makan..makan2 smpai la licin..dan kebiasaannya leh bawak balik makanan2..bungkus2 bawak balik..hehe..best kn??

Alhamdulillah..ana rasa sgt2 bersyukur dgn adanya kegiatan atau program sebegini..kalau dulu, xpernah pulak fikir kebaikan silaturrahim..tetapi setelah Allah menyuluh hati, maka kebaikan2 itu ternyata sgt bnyk sekali..ALHAMDULILLAH...

eh..k la..nk bersiap utk jeng3...hehe..as salam...^_^

No comments:

Post a Comment