i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Sunday, August 7, 2011

Baik Ulama, Baik Umara, Baiklah Ummah

ehem2!! ASSALAMMUALAIKUM.. ^_^
ALHAMDULILLAH utk segala nikmat pada hari ni dan sebelum2nya...

baiklah..kita go through kpd topik atas nu:

BAIK ULAMA,BAIK UMARA,BAIKLAH UMMAH~

ha..apakah maksud ULAMA??

ULAMA' adalah seseornang yg memiliki ilmu agama yang tinggi dan mengamalkannya..dan tugas ulama' ini adalah membimbing umat Islam..contohnya Tok Kenali..ha..mesti kenal kn??

UMARA pulak ape ek??sape tau??

ha...UMARA ni adalah pemimpin..seseorang yang berkuasa memimpin..erm...leh diibaratkn sebagai Raja,Sultan,Perdana Menteri..ha..2 la umara..

UMMAH pulak??

UMMAH pula ialah kita semua la..org yg dipimpin..iaitu masyarakat..

erm..agak2 terfikir x kenapa ana post pasal ni??
sebab pertama adalah ana tertarik dengan Topik di dalam majalan SOLUSI edisi baru ni...MENARIK...menurut pembacaan ana di dalam solusi ni..tertulis di situ bahawa:

Dunia ialah kepala segala kejahatan.

"Imam al-Ghazali telah mengingatkan bahawa seseorang tidak akan dapat menjadi hamba Allah dengan sebenarnya jika masih mencintai dunia. Di dalam al-Quran pula, Allah ada berfirman yang bermaksud " Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan." (Surah al-An'am 6:32)

jadinyer..dua kesinambungan itu tadi iaitu:

UMARA yg memiliki harta dan kuasa. Manakala Ulama' pula memiliki ilmu agama dan kekuatan jiwa. Jika semua kekuatan ini digabungkan utk Islam, tentu ia akan menjadi satu medan atau kuasa besar yang mampu membangkitkan UMMAH..


Zaman kita ni skrg ni..sgt jauh sekali kalau nak dibandingkan dengan zaman kegemilangan Islam terdahulu..dulu kita ada Maharaja Najashi, Khalifah Umar Abdul Aziz dan ramai lagi..kalau UMARA ni terlebih salah guna kuasa..ha..jadi la mcm golongan UMARA yg bersultan di mata,bertuhan di hati seperti Firaun,Namrud dan lain2..Nauzubillah..erm..telah ada teladan yg baik..tetapi ikutan itu tiada pada masa kini..ALLAHURABBI...

ha..cuma ana mcm solute la dgn Sultan Kelantan..ana suka tgk baginda..cara baginda..dekat dgn rakyat dan low profile..dan baru2 ni,ada pulak buat majlis khatam beramai2 bersama2 pemuda Kelantan kat Istana..Masyallah..hebat kn? sepatutnya kena ada majlis2 sebegini kat semua negeri.. baru lah UMMAH semakin membangun dgn ISLAM..kn? Insya'Allah...


(DI MANAKAH MUJAHID2 SEBEGINI KINI??)

erm..
zaman yg serba maju kini telah menyebabkan ana terasa sgt sedih dgn ummah kini..ana adalah seorang guru praktikal..dan ALLAH telah tunjukkan pelbagai jenis ragam pelajar di sekolah..memang ianya sangat kecil dan tidak menyeluruh..tetapi,itu pun telah mencerminkn keruntuhan akhlak dan agama dalam kalangan masyarakat hari ini..tp xpela..sedikit dugaan buat ana utk terus berdakwah.. mudah2an Allah memberikan kita semua ilham dalam membentuk dan menegur UMMAH..Insya'Allah...

*ana bukan pengubah..ana hanya penyampai..Allah adalah Pemilik Segala-galanya.. Hanya padaNya hamba berserah....

AS SALAM....

No comments:

Post a Comment