i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Tuesday, April 26, 2011

Malu pada Allah...


Bismillahirrahmannirrahim
Assalammualaikum w.b.t

M-A-L-U
Malu sangat dengan Allah...
Ya Allah..aku sungguh malu kepadaMu Ya Allah..
Hari ni, saya menunggang motosikal membawa seorang sahabat ke stesyen keretapi..
Bawak dh sweater..tapi Allah..lupa belakang xde sape nak cover balik nanti bila sahabat 2 dh dihantar...
Jadi,time nak balik 2,saya seorang la atas motor..
Ya Allah...malu sangat2...tersangat la malu...x tergambar perasaan mcm 2...
Kain tudung saya bhgian belakang 2 berkibar2 kena angin dan mesti la terselak kan...
Malu...ALLAH..Malu sangat2..
saya cuba perlahankan kenderaan dan menganggap mesti la ok,dah x brkibar2..
tapi..Allah menduga saya lagi...ianya tetap begitu....
Ya Allah...saya berhenti di tepi jalan dan melihat sekeliling,berharap tidak banyak kenderaan ketika saya di jalan raya....
Allah makbulkan..mmg benar tiada motosikal waima kereta di laluan yg saya amik 2...
Kemudian,saya pegag belakang tudung saya dgn tangan kiri sementara tgn kanan memegang handle motosikal...
Sampai di satu tempat,saya memperlahankan kenderaan dan menangis...
ALLAH..MALU SANGAT DENGAN ALLAH...aurat saya,maruah saya perlu saya jaga...tapi ketika di atas motor ni saya xmampu.....Allah...Malunya diri ini Ya Allah....
Lantas entah macam mana Allah memberikan saya ilham...dan akhirnya saya mampu mengawal kibaran tudung saya..Alhamdulillah.....lalu saya terfikir:

*dahulu,kita tidak merasa malu sebegini...hanya membiarkan sahaja..kita sedar aurat itu apa..hanya muka dan tapak tgn...tapi kita seolah2 membutakan hati dari menjalankan suruhan Allah...Ya Allah...Aku sungguh malu kepadaMu Ya Allah...

Ya Allah...terlalu banyak dosa hambaMu ini tebarkan di dunia Ya Allah...Berikanlah aku sakit Ya Allah agar terhapus dosa2 ku ini Ya Allah...ianya terlalu banyak Ya Allah..maka dengan apa ianya harus terhapus Ya Allah...azabkan aku di dunia Ya Allah..aku sungguh takut kelak menerima azab siksaMu di akhirat...Bimbinglah hatiku Ya Allah...janganlah hatiku ini dibolak balikkan Ya Allah..di saat Kau menduga diriku ini Ya Allah..aku bermohon agar kesabaran masih ada di dalam diriku Ya Allah...di kala Kau hadirkan kesenangan,aku berharap Kau tetapkan kerendahan hati di dalam diriku Ya Rabb...bantulah hambaMu ini Ya Rabb..Bantulah Ya Allah....

---------------
Rasulallah pernah bersabda: Malulah dengan Allah dengan sebenar-benarnya malu. "Para sahabat menjawab: "Kami memang malu kepada Allah, wahai Rasulallah,alhamdulillah." Baginda berbicara lagi:


Bukan itu yang aku maksudkan. Malu kepada Allah adalah sebenar-benar malu ialah:

"Engkau memelihara kepala dan apa yang difikirkan,engkau memelihara perut dan apa yang disishkan ke dalamnya,engkau mengingati mati dan segala kehancurannya. Dan barangsiapa yang inginkan akhirat,dia tinggalkan perhiasan kehidupan, dan dia utamakan akhirat dari dunia. Barangsiapa yang melakukan sedemikian barulah dikatakan dia malu kepada Allah dengan sebenar-benarnya malu."

Malu di atas bermaksud malu dari mengingkari perintah Allah dan malu dari melakukan kejahatan. Ini bermakna perasaan malu yang memang ada dalam diri kita perlu dipupuk agar dimanfaatkan untuk menjaga maruah diri, menjauhi maksiat dan mendekatkan diri dengan Allah...

~SAMA2 RENUNGKAN DAN MENGAMBIL IKHTIBAR~
~wallahua'lam~

No comments:

Post a Comment