i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Wednesday, April 27, 2011

Ammar Bin Tsabit r.a?Jihad??


Bismillahirrahmannirrahim...Assalammualaikum w.b.t~

Ammar Bin Tsabit r.a,seorang manusia ajaib. Ajaib? Kenapa?? Ha..let me explain it 2 all of u ok (^_^)

Ketika Rasulallah s.a.w dan para sahabat sedang bersiap-siap untuk perang Uhud, Ammar datang kepada Rasulallah.

"Aku mahu masuk Islam dan ikut berjuang"

Kata-katanya tegas,bersama azam yang penuh kehangatan iman. Hanya Allah dan Rasulallah sahaja tahu akan keislaman Ammar bin Tsabit r.a dan sebelum diketahui oleh yang lain,pedangnya telah berjuang berjihad menentang musuh di jalan Allah sehingga beliau nazak di nedan perang, sahabat yang pelik bertanya,


"Untuk apa kamu di sini?"


Persoalan itu dituju kerana tiada sesiapa yang mengetahui akan keislamannya. Lalu bersama senyuman dalam kesakitan, Ammar bin Tsabit menjawab, "Aku sudah beriman kepada Allah dan Rasul.Kerana itu aku turut berperang. Allah akan memberikan syahadah(persaksian) buatku tidak lama lagi."

tidak lama,rohnya diangkat bertemu Illahi.


"Ammar itu akan berada di syurga", kata Rasulallah.


Subhanallah..Beruntungnya Ammar bin Tsabit r.a. Dia tidak pernah bersolat,tidak pernah berzakat dan tidak pernah berpuasa. Dia hanya membawa titis darah sang pemuda mujahid perang menemui Tuhan.

--------------------------------------

Allah..Bagaimana pula dengan kita? Manusia yang layak berbangga dengan Islam ialah orang yang berjuang di landasan taqwa. Firmah Allah yang mengarahkan hambaNya berjihad:

انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالاً وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

“Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan maupun berat, dan berjihadlah kamu dengan harta dan dirimu di jalan Allah. yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui”. (At-taubah:41)


Jadi di sini saya ingin menyatakan TENTANG "WAJIB NIAT JIHAT FI SABILILLAH" kerana kita di kira mati jahiliyyah sekiranya tidak pernah niat untuk berjihad. Astaghfirullahalazim..

APA ITU JIHAD??

Erti jihad

Orang mengertikan jihad itu sebagai berjuang. Sebenarnya jihad bukan ertinya berjuang.

Perkataan jihad itu adalah berasal dari bahasa Arab iaitu dari perkataan jahada, yajhadu, juhdan, atau jahdan atau jihaadan. Maksud jahada ialah bersungguh-sungguh menggunakan tenaga. Erti jihad dari segi bahasa pula ialah bersungguh-sungguh yang termampu mungkin mengumpulkan semua kekuatan tenaga sama ada dalam diri (akal, roh, jiwa, fizikal) mahupun di luar diri (duit ringgit, kekayaan, aset dan sebagainya). Itu erti jihad.

Takrif jihad

Seterusnya apa pula hubungkait erti jihad dengan takrif jihad? erti 2 dr segi bahasa,yg ni nak beritahu akan takrif menurut Rasulallah erti jihad yang kedua. Di sini kita bawa satu cerita sirah. Pernah dalam satu pertemuan antara Rasulullah dan Sahabat berlakulah dialog yang lebih kurangnya begini:

Sahabat berkata kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, apakah seorang yang berjuang kerana marahkan sesuatu puak itu dikatakan jihad fisabilillah?”

“Tidak. Itu tidak termasuk jihad fisabilillah.”

“Apakah seorang yang berjuang kerana tunjuk berani itu jihad fisabilillah?” tanya Sahabat lagi.

“Tidak,” jawab Rasulullah.

“Apakah berjuang fisabilillah itu berjihad kerana bangsa?”

“Bukan.”

“Kalau begitu, ya Rasulullah, apa itu jihad fisabilillah?”

“Berjihad fisabilillah itu ialah berjuang di jalan Allah untuk menegakkan kalimah Allah hingga menjadi tinggi. Jihad itu ialah untuk meninggikan kalimah Allah.”

Di sini baru kita faham, ajaran Allah atau ajaran Islam itu adalah dari satu kalimah iaitu: “Asyhadu allaa ilaaha ilallah wa asyhadu anna muhammadar rasulullah.”

Pintu Islam ialah kalimah syahadah. Maka siapa yang berjuang bagi meninggikan dua kalimah syahadah agar diterima orang, itulah berjuang. Bagi orang yang sudah syahadah, kita berjuang agar mereka mengekalkannya. Manakala orang yang belum syahadah, kita berjuang agar mereka mengucapkannya, ertinya sampai mereka masuk Islam. Ini baru takrif dari segi perkataan-perkataan, belum dihurai isinya yang lebih mendalam lagi.

Peringkat jihad

Jihad atau berjuang itu banyak peringkat. Di antaranya:

Jihad kepada orang kafir supaya dia terima dua kalimah syahadah dan masuk Islam. Selepas itu dididik berasur-ansur supaya meningkat iman, Islam dan ihsannya sehingga lahirlah syiar-syiar dalam kehidupannya. Tidaklah berjuang dengan orang kafir itu sampai hendak bunuh dia.
Terhadap orang Islam, iaitu setelah mereka terima pakej iman, Islam dan ihsan itu, mungkin mereka jahil. Mungkin mereka tidak tahu bagaimana hendak amalkan. Maka berjuang terhadap orang Islam adalah agar mereka dapat sempurnakan amalan ketiga-tiga pakej itu. Dalam kata-kata lain, berjuang terhadap orang Islam adalah agar meningkat Islam mereka.


Ada dua lagi perjuangan yang tidak nampak iaitu perjuangan terhadap nafsu dan perjuangan terhadap syaitan. Sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini, erti jihad itu ialah bersungguh-sungguh mengumpulkan tenaga. Bagaimana tenaga itu hendak dijadikan alat. Kalau nafsu, bagaimana hendak menggunakan tenaga itu untuk membendung nafsu ammarah sehingga meningkat jadi lawwamah. Setelah itu hendak bendung nafsu lawwamah itu hingga menjadi mulhamah dan seterusnya.


Begitu juga kita menghimpunkan tenaga bersungguh-sungguh untuk membendung pengaruh syaitan. Pengaruh syaitan ini lebih mudah diperangi. Yakni setelah nafsu dapat diperangi, dapat ditundukkan, maka automatik jalan syaitan dapat ditumpaskan. Apabila nafsu ditumpaskan, mudahlah untuk membendung syaitan sebab nafsu itu "highway" bagi syaitan. Kalau "highway" sudah ditutup, syaitan tidak boleh melaluinya. Begitulah caranya berjuang terhadap nafsu dan syaitan.

Kalau begitu, fahamlah kita bahawa erti jihad itu ialah menegakkan kalimah Allah, yang mana kalimah Allah ada tiga perkara asas iaitu iman, Islam dan ihsan. Daripada tiga perkara itu dipecahkan menjadi banyak lagi dan diperjuangkan hingga orang terima. Bila orang terima dan orang amalkan maka lahirlah dalam kehidupan keindahan-keindahan Islam, yakni syiar-syiar Islam yang Tuhan kata: “Barang siapa membesarkan syiar-syiar Tuhan, itulah dari hati yang bertaqwa.”


Jadi perang itu kalaupun berlaku bukan dari kita tetapi musuh yang mengundang. Bukan salah kita tetapi salah musuh. Dalam berhadapan dengan musuh itu pun terbahagi kepada dua. Kalau dia mengajak berperang, kita tengok dulu kekuatan kita. Kalau kita masih lemah, kita perlu elak dulu.

Sebagaimana Rasulullah, ketika masih lemah, baginda tidak lawan. Sebaliknya baginda menyuruh Sahabat-Sahabat berpindah dari Mekah ke Habsyah dan baginda sendiri pernah pergi ke Thaif.

Begitu juga sewaktu berhijrah ke Madinah, umat Islam masih lemah lagi. Setelah ada kekuatan, bila orang diajak berperang, baru Rasulullah berperang. Selagi belum ada kekuatan, baginda cuba mengelakkan berperang...wallahua'lam...

oleh itu...

~Renung-renungkan dan selamat beramal~

#dipetik dari pelbagai link (^_^)





No comments:

Post a Comment