i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Saturday, August 4, 2012

semampunya kita..

Bismillahirrahmannirrahim..Assalammualaikum w.b.t..

selawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah s.a.w, keluarga baginda, para sahabat baginda.. (Allahumma Solli Ala Saidina Muhammad wa ala alihi wa sohbihi wa sallam)

kenapa tajuk ana "semampunya kita?"

Baiklah..hari ini ana membaca berita yang memaparkan kehidupan di Burma iaitu puak kecil Rohingya yang dibunuh secara kejam, diperlakukan secara zalim oleh sekelompok puak besar beragama Buddha. Nauzubillah. Astaghfirullah Al Azim. Sejujurnya ana tidak sanggup melihat. Namun apakah usaha ana bagi membantu mereka? Terasa amat sedih. Mereka berlari ke Bangladesh sebagai pelarian, khuatir ditangkap dan macam-macam. Namun negara kita masih belum membuat apa-apa tindakan bagi membantu mereka? Bukankah Malaysia merupakan negara ISLAM? Adakah salah untuk kita membantu palarian-pelarian ini dan memberi pelepasan kepada mereka untuk terus hidup? Jujur...ana sangat kesal...Namun, apakan daya..Iman setipis bawang, malah lebih tipis dari itu ini hanya mampu berdoa kepada Rabb. Terkenang akan pembelajaran Kitab Asar iaitu Kitab Hadith yang berbunyi begini:

Sabda Rasulullah s.a.w:

telah aku pohonkan akan Tuhanku 3 perkara,tetapi diberinya kepadaku 2 dan ditegahNya akan aku seperkara: Aku pohon kepada Tuhanku bahawa umatku iu tidak dibinasakan dengan kemarau, maka permohonanku itu dikabulkan. Dan aku pohon akan Tuhanku bahawa umatku itu tidak dibinasakan dengan tenggelam, maka dikabulkan juga. Dan aku pohon akan Tuhanku bahawa tidak disegerakan berbunuh-bunuhan sesama mereka, maka ditegahkannya akanku.


(Riwayat Al Bukhari dan Muslim bin Abi Waqas)


(Qunut Nazilah)

Dengan itu sahabat-sahabat, marilah kita bersedekah, mengamalkan sifat pemurah dengan usaha ini iaitu berdoa. Ianya nampak kecil namun doa merupakan senjata paling kuat wahai sahabat. Yakinlah Allah sebagai Penolong..

Astaghfirullah Al Azim..lihatlah...kita masih ketawa riang, sedangkan mereka? Kita diuji dengan kesakitan melibatkan masalah hati yang diada-adakan sendiri, tetapi mereka?? Muhasabah kembali....sedekahkanlah semampunya kita. Doakan juga buat umat ISLAM di Syria, Somalia dan lain-lain.



|| wallahua'lam bissawab ||



No comments:

Post a Comment