i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Tuesday, July 17, 2012

PERBUATAN TERAKHIR ADALAH WARISAN PERBUATAN TERDAHULU



Ibnu Rajab Rahimahullah berkata:

"Secara global, perbuatan terakhir adalah warisan perbuatan terdahulu. Semua itu telah tersebut dalam kitab terdahulu. Dari sini boleh diketahui, rasa takut para salaf bertambah besar terhadap Su'ul Khatimah. Di antara mereka ada yang cemas kerana mengingat perbuatan yang lalu. Ada juga yang berpendapat bahawa hati orang-orang yang baik bergantung kepada perbuatan terakhirnya. Mereka mengatakan, "Dengan perbuatan apa kita akan ditutup?" Sedang hati orang-orang yang mendekatkan diri kepada Allah bergantung kepada perbuatan-perbuatan terdahulu, "Perbuatan apa yang telah dilakukan untuk diri kita?"

Sebahagian salaf berkata, "Tiada yang membuat mata ini menangis selain kerana perbuatan yang terdahulu." Sufyan berkata kepada sebahagian orang soleh, "Apakah ilmu Allah tentang dirimu yang membuatmu menangis?" Orang itu menjawab, "Dia meninggalkanku tidak berbahagia selamanya."

Sufyan Ats-Tsauri sangat gelisah dengan perbuatan terdahulu dan perbuatan yang menutup kehidupannya, dia menangis dan berkata, "Aku takut kalau aku dicatat dalam induk kitab sebagai orang yang sengsara." Dia menangis dan berkata, "Aku takut jikalau keimanan dicabut ketika kematian menghampiriku."

Malik bin Dinar mengerjakan solat sepanjang malam sambil memegang janggutnya dan berkata, "Ya Tuhanku, Engkau telah mengetahui penghuni syurga dari penghuni neraka, maka di antara dua tempat ini manakah tempat Malik?"

Oleh sebab itulah para sahabat dan orang-orang sesudahnya dari salafus-shalih takut melakukan kemunafiqan, dan kian hari kekhuatiran dan kesedihan mereka semakin bertambah. Seorang mukmin sangat tekut dari melakukan kemunafiqan kecil dan takut kemunafiqan itu akan menang pada saat akhir hidupnya sehingga mengalihkannya kepada kemunafiqan yang besar. WALLAHUA'LAM BISSAWAB.

|| semoga sama-sama dapat mengambil iktibar. ana dan juga sahabat-sahabat sekalian. Ana sangat takut dan khuatir akankah dosa-dosa ana diampunkan? adakah pengakhiran ini khusnul khatimah atau su'ul khatimah? Nauzubillah..ana sangat rindu untuk berlari ke arahNya, melihat wajahNya, bertemu Rasulullah, berkumpul dengan para sahabat, salafus shalih. Namun adakah selayaknya diri ini melakukan hal yang demikian? Bagaimana dengan perhitungan? Kitab Amalan dan sebagainya? Keluarga? Sanak saudara? Akankah bertemu semula di sana atau sebaliknya? Astaghfirullah Al Azim. ||

No comments:

Post a Comment