i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Thursday, March 29, 2012

berprasangka baik kepada ALLAH



teringat kepada seorang akak di Pondok, ( adik sebenarnya, tapi pangkat tok guru pd ambo, dulu belajar kat Pondok kat Pattani) setelah kita tanya dia lepas ni dia nak g mana, lepas tu nak g mana..dia pon kabo la..:

"lepas ni, ngaji kat Pondok sini dlu (Pasir Tumboh) ikut abang (suami), pastu nk g Haji.."

kita ni mesti dok pikir kat benak otak ni "cmne nak g Haji kalau xde duit kan? kalau xkerja?? kita pn tanya la.. "duit cmne???"

dia pn kabo kat kita smbil senyum molek..:

"xpe..kalau kita tolong agama Allah, mesti Allah tolong kita..jangan risau..rezeki itu dari Allah..celah2 hok mano mesti ada..."

em..kita duk fikir diri kita...

"keyakinan dia tinggi pada Allah, sangkaan dia pd Allah tu tinggi, sbb tu Allah tolong ikut sangkaan dia pada Allah..kita?? banyak sgt duk berprasangka buruk...Astaghfirullah Al Azim.."

“Aku bertindak sebagaimana sangkaan Hamba-Ku. Dan Aku akan selalu bersama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku. Kalau dia mengingati-Ku didalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diriku. Apabila dia mengingatiku di khalayak ramai, Aku mengingatinya di tengah khalayak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh makhluk). Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, Aku akan mendekatinya (lebih dekat lagi) sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, Aku mendekatinya sedepa. Apabila dia mendekati-Ku dengan berjalan, Aku mendekatinya dengan setengah berlari”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

.:: MUHASABAH DIRI ::.

-----------------------

beruntung menemui orang2 begini..Alhamdulillah..terima kasih Ya Allah..

No comments:

Post a Comment