i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Thursday, January 19, 2012

Penting~!Asingkan Pakaian ketika Membasuh

Bismillahirrahmannirrahim..
Assalammualaikum w.b.t..
Alhamdulillah..diberikan kesempatan waktu untuk mencoret pandangan..

MENGENAI APA??



Em..begini..setiap hari tentu kita membasuh baju kan? kalau keluarga yang senang, sedikitlah jumlah bajunya..kalau ana, jumlah semua adik beradik trmasuk mak abah 10 orang..maka setiap hari baju memang sgt2 banyak..dan kami ni mmg bukan "bangsa" yang membasuh sendiri..siapa yang free dan stay kt umh,dia yang akan basuh dan buat semua kerja umah..dan kalau time ana di rumah, mmg budak2 ni sgt2 hepi dan sangat rajin ke sekolah dgn menunjukkan kegembiraan yang melampau-lampau..dahsyat...dan ketika membasuh pernah adik ana bertanya:

"la,kenapa kena asing-asingkan baju2 ni?"

"eh..mesti la..kalau baju putih dgn baju putih,kalau baju biasa dgn baju biasa, kalau seluar yg biasa2 dgn jenis2 dia,kalau seluar kerja dgn seluar kerja smpai la yg dalam2 2 pon kena asing2"

"kenapa pulak? masuk jela semua...leceh tau."

"eh..xboleh la..kan kedudukan pakaian ni berbeza..yang di luar lain,yg dlm kn lain..kan pakaian ni kita nak guna utk beribadah..kalau kita campur2kn, nanti yang dalam tu kalau ada najis mcm mana? sah ke solat? yg pakaian luar 2 nanti kalau bercampur dgn dalam kang najis dh bercampur pulak.."

"ala..kan kita basuh,pahtu bilas kn...guna mesin plak 2..mudah dh..masukkan jek kn??"

"oh..cmtu plak..em..kalau dalam 1 kedai, ada jual daging khinzir campur dgn ayam,adik nak beli??"

"eee...xnk la!"

"em..xnk pulak..em,..dh..jgn malas2..utk ibadah ni kne ikhlas dan rajin.."

"oh..yela...."


--------------------

ha..cmne?dpt fikir x apa yang sebenarnya ana nak smpaikan?
kadang kala orang tidak menilai sesuatu perkara tu sebenar2nya..ianya nampak simple, tp penting untuk difikirkan..adakah ibadat dan solat kita diterima dalam keadaan pakaian kita yang bercampur dgn najis?? bila ana membasuh,even ada mesin otomatik tajaan "samseng" (huhu..agaknya la..lupe nama ape mesin 2), tp, ana akan berus dahulu semua pakaian dalam dgn tgn,barulah ana akan campakkan ke dalam mesin..(ewah..mcm main masak2 plak..huhu)

em.. memang orang selalu kata ana ni "leceh", tp pada ana hal menguruskan rumah ini sangat penting..even nak memasak,ana akan pastikan kuku ana bersih tanpa ada apa2 bendasing pd kuku ana..kerana apa? ana sangat khuatir termasuknya sebarang najis ke benda lain ke dalam makanan tersebut...yg nk makan plak family..kalau ada benda2 xelok dlm makanan,adakah berkah makanan tersebut?em..ingt,quality (keberkahan) tu penting..dan rajin2 la brzikir ketika membuat kerja umah yek..

em..ok,nampaknya ana melencong ke makanan pulak..tp xpela..mesej yg nk d smpaikan lebih kurang jek sebenarnya..kita semua ni expecially perempuan la..perlu memikirkan semua ni..pandai buat kerja rumah 2 mmg bagus.tp the quality its important..

setakat ini sahaja..renung2kan dan selamat beramal ^^

Assalammualaikum..

p/s: kalau asing2kan pakaian pun, boleh elakkan pakaian yang turun warna tu jatuh pada pakaian wrna putih..^^

No comments:

Post a Comment