i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Monday, October 24, 2011

Tarbiah : Adab Bangkit dari Tidur

1. menyapu tangan ke muka (hadis Nabi saw yang bermaksud: "Rasulullah bangun tidur, kemudian duduk sambil mengusap wajahnya dengan tangannya."(Riwayat Muslim)



2. berdoa : (Huzaifah meriwayatkan: "dan setiap kali bangun tidur, baginda berdoa: 'segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah sebelumnya mematikan kami dan kepada-Nyalah (kami) dibangkitkan. "(riwayat al-tarmizi)



3. bersugi (membersihkan gigi) : dalam sebuah hadith (yang bermaksud) ada menyebut : "apabila Rasulullah s.a.w bangun daripada tidur, baginda akan membersihkan mulutnya dengan bersugi." (muttafaq 'alaih)



4. membasuh kedua-dua tangan sebanyak 3 kali : Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "Apabila salah seorang daripada kamu bangun daripada tidur, maka basuhlah tangan kamu terlebih dahulu tiga kali sebelum memasukkan kedua-dua tangan ke dalam bekas, kerana kamu tidak tahu di mana tangan kamu berada ketika sedang tidur."(mutaffaq 'alaih)



5. beristinthar (menghembus air selepas menyedut ke hidung) : Rasulullah S A W bersabda yang bermaksud : "apabila seorang antara kalian bangun tidur, maka berwuduklah dan kemudian beristintharlah sebanyak tiga kali kerana syaitan bermalam di batang hidungnya." (riwayat al-Bukhari



(sumber: majalah solusi isu no.36)

-------------------

Yang dicinta kan pergi,
Yang didamba kan hilang,
Hidup kan terus berjalan,
Meski penuh dengan tangisan...


:: Ya Allah, dosaku terlalu banyak, kerana Kau menginginkan aku bertaubat, maka dengan kehendakMu aku masih bernafas ::

No comments:

Post a Comment