i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Friday, October 28, 2011

Boleh ke pakai jubah konvo???

Bismillahirrahmannirrahim..Assalammualaikum w.b.t..

Alhamdulillah..diberikan peluang acapkali oleh Allah untuk terus mencoret..walau dalam apa keadaan sekalipun,dgn kehendakNya, SEMUANYA PASTI...

Baiklah, sekadar perkongsian bersama untuk petang ini..

Tiba2 ana teringt akan soalan ana ketika di dalam kelas PEMIKIRAN ISLAM tempoh hari..



"ustaz, saya ada terbaca di Internet,yang JUBAH KONVO" 2 menyerupai pakaian paderi..betul ke?? dh 2 cmne ustaz nk konvo? kalau xnk pakai boleh ke??

ha..penah x korang baca pasal benda ni?? yg pernah 2 pernah la..yg xpernah 2,meh pernahkn..huhu..

Jawapan ustaz ana yg bijaksana, pinjaman ALLAH berbuyik begini:

"tiada masalah untuk memakai jubah konvo 2..seandainya diteliti,siapa yang meniru siapa?? (siapa yg meniru siapa??) Kan pakaian Rasulullah itu adalah Jubah, serban..jadi,orang2 paderi itulah yang meniru Rasulullah..tiada permasalahan di sini..mereka mengatakan sedemikian adalah untuk melemahkan kita,umat Islam,kalau xde agama,ha..kita ni percaya la...(dgn nada yg lembut,perlahan, sambil tersenyum ustaz explain..manis betul..hihi)"


ustaz mmg xde nk explain psl hadith,tp ana search td pasal pakaian Rasulullah:

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.a (meninggal 728H):

“Rasululah s.a.w itu pernah memakai gamis (baju labuh) dan serban, baginda pernah memakai kain sarung dan ridak (baju separuh yang dipakai bersama kain sarung), baginda pernah memakai jubah dan farajiah (baju besar dan panjang kedua tangannya). Baginda pernah memakai pakaian dari jenis kapas, bulu dan selainnya. Baginda pernah memakai jubah bulu ketika bermusafir. Baginda juga memakai apa yang dibawa dari Yaman dan selainnya. Kebanyakannya dibuat dari kapas. Mereka (pada zaman tersebut) juga memakai buatan Qibti Mesir yang ditenun dari kattan. Maka, bererti sunnah Rasulullah s.a.w dalam hal ini adalah seseorang memakai pakaian dan memakan makanan yang mudah didapati dalam negerinya. Maka perkara ini berbagai-bagai, berdasarkan kepelbagaian negeri” (Ibn Taimiyyah, Majmu’ah al-Fatawa, 11/541, Riyadh: Maktab al-Abikan).


maksudnya di sini,boleh la kn pakai jubah konvo 2..ke ada yg dah baca psl artikel 2 terus bagitau mak dia nk berenti belajar sbb xmo pakai jubah konvo?? huhu..(gurau jek..)

hal2 mengenai agama ni,sememangnya kita perlu mncari guru,bukan sekadar percaya pada satu fakta...selebihnya, wallahua'lam bissawab..Allah Maha Tahu...


(Jubah Rasulullah SAW)

:: JUBAH + SERBAN + KAIN PELIKAT + BAJU MELAYU +KOPIAH~~♥ ::

2 comments:

  1. ehmmm nak tanye leh... slalu yg saya dpt tau lak orng pertikaikan jubah islam gan jubah kristen tak sama,orng kate jubah konvo yg ada jalur2 tu meyerupaijubah kristen.. saya dah keliru lak... ehmmm leh tak tolong saya..

    ReplyDelete
  2. wallahua'lam bissawab..apa yg ustaz ana terangkan adalah kita boleh pkai jubah konvo d ats asbab snrnye jubah itu asalnya dr pakaian Rasulullah..yg tang jalur2 tu rasanya bukan permasalahan kot..lgpn, kne ikut zaman jugak..ada sesetengah pkaian yg kita perlu pakai dlm keadaan trtntu spt tie,topi, dll..kalau dilihat,ianya mmg dr org2 Yahudi..tp ianya dibolehkan dan dibenarkan ats asbabnya "pkaian rasmi" dsbg,,.selagi mana ia xmncemar syarak..wallahua'lam bissawab..boleh rujuk ustaz mahir la..ana dop mahir...

    ReplyDelete