i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Sunday, September 25, 2011

ana ♥ kalian



ana : nak peluk adik boleh??

adik2 : xboleh..(sambil mengggeleng2kan kepala)


hihi...tersenyum ana melihat telatah anak2 yatim yg hadir..terasa nak jek peluk..tp semuanya lelaki, memiliki sejumlah rasa malu yang amat kpd orang ramai..

erm..Assalammualaikum semua..memori semalam bertandang kembali..nak jek ana mengikut anak2 yatim tersebut pulang dan menjaga mereka..*sebak*

kanak2 yang hanya dalam lingkungan 7thn ke ats sangat2 gembira dalam majlis sambutan hari raya di Kolej Zaa'ba..tapi,adakah hati mereka segembira wajah yang dipamerkan? wallahua'lam bissawab...

erm..semalam,sahabat ana bg sedikit tazkirah mcm ni:

"kalau kita usap rambut anak yatim, dosa-dosa kita akan gugur sama dengan jumlah rambutnya"

----------------------

Menyapu atau mengosok kepala anak yatim adalah sebagai tanda kasih sayang kepada mereka. Anak yatim ialah anak yang kematian bapanya sebelum dia baligh. Anak yatim kehilangan tempat bergantung kerana kehilangan bapa yang mencari rezeki atau pendapatan untuk menyara hidup mereka.

Disunatkan mengusap kepala anak yatim dimulai dari bahagian belakang hingga ke hadapan kepala.

Dalam hadith disebut “sesiapa yang mengusap kepala anak yatim kerana sayang, maka Allah mencatat baginya dengan setiap rambut yang tersentuh tangannya satu kebaikan, serta dengan setiap rambut itu akan menghapus satu dosa darinya dan menaikkan satu darjat.


Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak.” Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).” (Bukhari)


---------------------------

sangat2 teringin menjaga anak2 yatim..ana berharap,seandainya diberi peluang dan izin oleh Allah, ana ingin membuka sebuah rumah anak-anak yatim..tp masa 2,mesti kena kawin dulu sbb zauj mesti lagi bijak uruskan hal-hal cmtu..em..mcm mne pon,kne musyawwarah dgn zauj..semoga ana mendapatkan seseorang yang sgt menyukai kanak2 sama mcm ana..mudah2an Amin Ya Rabb..

.: ana ♥ kalian :.

.: Membahagiakan diri dengan membahagiakan orang lain :.

as salam..

No comments:

Post a Comment