i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Thursday, July 21, 2011

Nikmat Mengasihi kalian..

as salam ^_^
Alhamdulillah di atas nikmat dan kurniaNya..
erm..semasa ana menjaga aqeef dan arissa,byk benda yg bermain d minda ana..

ARISSA...



bila melihat teletah arissa yg sebegitu dan sebegini dari dia kecik sebersih dan sesuci manusia sehinggalah kini umurnya menjangkau 1thn lbih..aqeef pula baru jek beberapa bulan..kalau sehari balik skolah xcium aqeef mmg xboleh..rasa something "missing"..

balik rumah arini jek arissa dh kejar dh.."nak jajan! nk jajan!!" dgn tgnnya menadah seperti meminta sesuatu dgn nada pelatnya itu..comel..senyum jek kalau balik umh..penat pon leh hilang tgk teletah arissa..arissa amik kaki dan cabutkn stoking..(^_^) semoga arissa t besar pon tetap kekal dgn sifat mahmudah sebegini...rajin membantu...mudah2an...

bila nak solat maghrib,arissa akan berlari2 ke bilik air "mama!! nk amik air mayang!!" perkataan 2 la diulang2...ana akan amik arissa n amikkn wudhuk utk dia dahulu secara tertib...kemudian bila bersolat pula arissa akan ada di sisi..time rukuk,dia pon rukuk...begitulah...smpai ke doa,arissa akan duduk di riba dan berkata "aminnnn...." lalu mengusap tgn ke mukanya...suweet kn? dan menjadi tabiat kt umh ni,kami akan mngaji...begitu juga arissa...dia akan ambil buku yg tebal ala2 bentuk mcm al-Quran dan duduk bersila seakan2 membaca al-Quran..tp kalimah yg hnya terpancul dari mulutnya ketika kami membaca al-Quran adalah "amin..amin..."..mudah2an dia membesar menjadi muslimah solehah....Insya'Allah...

arissa juga dh bijak menjaga adiknya aqeef..tp..dia tidak memanggil aqeef dgn panggilan yg biasanya iaitu "aqeef"..namun sebaliknya...dia memanggil aqeef dgn panggilan "ammar" terkejut ana..mengingatkan ana kepada seseorg..begitulah seharian..(actually nama "ammar itu adalah nama seorng baby,anak kepada sahabat mama arissa)

arissa juga sgt pndai mnjaga adiknya aqeef..dia akan membuai adiknya bila adiknya menangis,dia akan letak tgn di bibir dan berkata "shhhhh...diam2...." (^_^) arissa pon pndai taw dodoikn adiknya...dia akan nynyi lagi Imam Muda-HambaMu 2..tp yg hanya jelas di bibrinya hanya perkataan "Allah...Allah..." dgn alunan lagu 2...tenang sgt tgk telatah kanak2 ni..nk marah,.tp msti x jd mrh...

AQEEF..




khalifah kecil yg Subhanallah...comel sgt...baru berusia 3bulan..tp dh pndai ketawa bila diagah..comel sgt..dia sgt suka tersenyum smpai pernah juga ada seorg kwn mama nya dtg ke umh..aqeef hnya senyum jek..seronok kakak 2 menggendong aqeef..

kalau d awl pagi,kami bersiap nk ke sekolah,aqeef awl2 lg dh celik mata..tp dia hnya diam jek kecuali dia lapar..sebelum g skolah,ana akan agah dia dulu smpai dia snyum n arissa bngun...then,baru la ana g sekolah..huhu..

balik jek skolah,mesti kne cium aqeef..kdg2 kne mrh dgn mak n mama aqeef sbb xbasuh muka dulu..(yela..dieorg kata tkut kita ni membawa "Sesuatu" dr luar"..tp ana ni jnis gigih kn..kalau dh geram tgk pipi tembam aqeef,mmg terus jek menyerang aqeef secara bertubi2..smpai arissa marah..hihi...

arini,sbb ana menaip entry ni juga disebabkn aqeef..sedang ana menggendong aqeef utk tidurkn dia..apa yg tersirat d ati dan minda ana hanyalah kalimah agung mensyukuri nikmatNya...Alhamdulillah....(^_^)

"Alhamdulillah..Allah beri nikmat utk menjaga/mendidik dan mengasihi kanak2 kecil...andaikan takdir hidup nanti,ana tidak berkesempatan menggendong dan memiliki anak..nikmat ini pon sudah memadai...Alhamdulillah...syukur kepada Allah..selagi ana mampu,ana akan jaga aqeef dan arissa sebaik mungkin..Insya'Allah..."

"Kanak-kanak diibaratkan sebagai kain putih bersih perlu dibentuk untuk mengenal dan mengetahui hakikat ketuhanan sebagai asas tauhid yang kukuh" (sumber:Indahnya Hidup Bersyariat,Dato' Ismail Kamus)

2 comments:

  1. owh ammar. cam nama kwan ana. huhuhu.. semoga mereka berdua dididik dgn didikan agama.. oh ye, jgn lupa bacakan surah inna Anzalna ( Al Fajr) kt telinga kanan mereka berdua agr trhindar dr Berzina ble bsar nti. mudah mudahan Allah pelihara kita semua..

    ReplyDelete
  2. Muslimin Ibnu Hassan~terima kasih di atas perkongsian..byk ana kena belajar tentang mendidik kanak2..terima kasih..seandainya ada perkongsian ilmu yg lain,silalah berkongsi..mudah2an mendapat keberkahan dariNya...

    ReplyDelete