i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Monday, May 9, 2011

BARU SAYA TAHU : BERSIH vs MENGUAP..



Rasulullah SAW bersabda:

“Dari Abu Hurairah radhiyallahu ta’alaa anhu, Rasulullah SAW bersabda

...“Sungguh ALLAH mencintai orang yang bersin dan membenci orang yang menguap, maka jika kalian bersin pujilah ALLAH, maka setiap orang yang mendengar pujian itu hendak menjawabnya, Namun menguap itu dari syaitan, maka lawanlah ia sekuat tenagamu. Dan apabila seseorang menguap dan terdengar bunyi: Aaaa, maka syaitan pun tertawa kerananya”. Shahih Bukhari, 6223.

Imam Ibn Hajar berkata, “Imam Al-Khathabi mengatakan bahawa makna cinta dan benci pada hadits di atas dikembalikan kepada sebab yang termaktub dalam hadits itu. Iaitu bahawa bersin terjadi kerana badan yang kering dan pori-pori kulit terbuka, dan tidak tercapainya rasa kenyang.Ini berbeza dengan orang yang menguap. Menguap terjadi kerana badan yang kekenyangan, dan badan terasa berat untuk beraktiviti, hal ini kerana banyaknya Bersin boleh menggerakkan orang untuk beribadah, sedangkan menguap menjadikan orang itu malas (Fath-hul Baari: 10/6077)

Nabi menjelaskan bagaimana seseorang yang mendengar orang lain yang bersin lalu memuji ALLAH agar membalas pujian tersebut.

Rasulullah bersabda:

“Apabila salah seorang diantara kalian bersin, maka ucapkanlah Al-Hamdulillah, dan hendaklah orang yang mendengarnya menjawab dengan Yarhamukallahu, dan bila dijawab demikian, maka balaslah dengan ucapan Yahdikumullahu wa Yushlihubaalakum” (HR. Bukhari, 6224)

Dan para doktor di zaman sekarang mengatakan, “Menguap adalah gejala yang menunjukkan otak dan tubuh orang tersebut memerlukam oksigen dan tenaga; kerana organ pernafasan kurang sampaikan kepada otak dan tubuh. Dan hal ini terjadi ketika kita sedang mengantuk atau pusing, lesu, dan orang yang sedang menghadapi kematian.

Menguap adalah aktiviti menghirup udara dalam-dalam melalui mulut, dan bukan mulut dengan cara biasa menarik nafas dalam-dalam !!! Kerana mulut bukanlah organ yang disiapkan untuk menyaring udara seperti hidung. Apabila mulut tetap dalam keadaan terbuka ketika menguap, jadi masuk juga berbagai jenis debu, atau kutu bersamaan dengan masuknya udara ke dalam tubuh. Oleh kerana itu, datang petunjuk nabawi yang mulia agar kita melawan “menguap” ini sekuat kemampuan kita, atau pun menutup mulut saat menguap dengan tangan kanan atau pun dengan belakang tangan kiri.

Bersin adalah lawan dari menguap iaitu keluarnya udara dengan keras, kuat disertai hentakan melalui dua lubang: hidung dan mulut. Maka akan terkeluar dari badan bersama bersin ini seperti debu, hama (sesuatu yang sangat kecil, di udara, yang hanya terlihat ketika ada sinar matahari), atau kutu, atau habuk yang terkadang masuk ke dalam organ pernafasan. Oleh kerana itu, secara tabiat, bersin datang dari Yang Maha Rahman (Pengasih), spadanya terdapat manfaat yang besar bagi tubuh.

Dan menguap datang dari syaithan sebab ia mendatangkan bahaya bagi tubuh. Dan atas setiap orang hendaklah memuji Allah Yang Maha Suci Lagi Maha Tinggi ketika dia bersin, dan agar meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk ketika sedang menguap (Lihat Al-Haqa’iq Al-Thabiyah fii Al-Islam: hal 155)

----------------

ohw..baru saya tahu..jadi..kalau nak bersin,bersin jek..2 nikmat 2...dan jgn lupa ucapkan "ALHAMDULILLAH" dan bila menguap pula ucapkan "ASTAGHFIRULLAHALAZIM" utk melawan syaitan yg jahat 2..ok kwn2??bye2~selamat beramal!! (^_^)

No comments:

Post a Comment