i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Wednesday, April 20, 2011

siapakah AZAZIL??


assalammualikum semua (^_~)
entry terbaru adalah berkenaan dengan AZAZIL??
ha..tau x siapakah AZAZIL?
erm..mcm nama org kn...baiklah...saya akan terangkan SIAPA AZAZIL dan apa teladan yang perlu diambil dari kisah AZAZIL ini..

------------------------------------------------

AZAZIL bukanlah malaikat..akan tetapi ia adalah IBLIS yang asalnya daripada golongan jin yang kuat beribadat kepada Allah..


Al-Kahf [50] Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin…

Pada asalnya, nama iblis adalah AZAZIL. Azazil adalah jin yang sangat taat dan kuat beribadah kepada Allah. Dia menyembah Allah selama 1000 tahun, lalu Allah telah mengangkatnya ke langit pertama dan di langit pertama, Azazil beribadat menyembah Allah selama 1000 tahun. Kemudian,dia diangkat ke langit kedua. Begitulah seterusnya hingga akhirnya dia diangkat menjadi imam kepada para malaikat. Segala perintah yang Allah turunkan kepada malaikat,akan menjadi perintah baginya kerana dialah imam para malaikat yang memimpin malaikat.


  • Pada langit lapis pertama , ia berjuluk Aabid, ahli ibadah yang mengabdi luar biasa kepada Allah pada langit lapis pertama,

  • Di langit lapis kedua, julukan pada Azazil adalah Raki atau ahli ruku kepada Allah,


  • Di langit lapis ke tiga, ia berjuluk Saajid atau ahli sujud,


  • Di langit ke empat ia dijuluki Khaasyi karena selalu merendah dan takluk kepada Allah,


  • Di langit lapis kelima menyebut Azazil sebagai Qaanit Karena ketaatannya kepada Allah,


  • Di langit keenam Gelar Mujtahid, karena ia bersungguh-sungguh ketika beribadah kepada Allah.


  • Pada langit ketujuh, ia dipanggil Zaahid, karena sederhana dalam menggunakan sarana hidup.

Azazil adalah imam kepada kepada seluruh malaikat. Ibadahnya kepada Allah tersangatlah banyak. Ada riwayat yang menyatakan Azazil beribadah kepada Allah selama 80,000 tahun dan tiada tempat di dunia ini yang tidak dijadikan tempat sujudnya ke hadrat Allah.

Dalam satu riwayat menceritakan, akan malaikat Israfil melihat yang tersurat di Loh Mahfuz ada tercatat satu suratan berkenaan :

“Adanya satu hamba Allah yang beribadah selama 80,000 tahun tetapi hanya kerana satu kesalahan, maka ibadah hamba itu tidak diterima Allah dan hamba itu terlaknat sehingga hari Kiamat”

Maka menangislah Israfil kerana bimbang makhluk yang tersurat di Loh Mahfuz itu adalah dirinya. Maka diceritakanlah Israfil kepada segala malaikat pengalamannya melihat apa yang tersurat di Loh Mahfuz. Maka menangislah sekelian malaikat kerana takut dan bimbang nasib mereka. Lalu kesemua malaikat datang menemui Azazil yang menjadi imam kepada para malaikat, agar Azazil akan mendoakan keselamatan dunia dan akhirat kepada seluruh malaikat. Azazil pun mendoakan keselamatan di dunia dan akhirat kepada seluruh malaikat dengan doa :

“Ya Allah, Janganlah ENGKAU murka terhadap mereka (para malaikat)”

Malangnya, Azazil lupa untuk mendoakan keselamatan untuk dirinya. Selepas mendoakan kesemua para malaikat, Azazil terus menuju ke syurga. Di atas pintu syurga, Azazil terlihat suratan yang menyatakan :

“Ada satu hamba dari kalangan hamba-hamba Allah yang muqarrabin yang telah diperintahkan Allah untuk membuat satu tugasan, tapi hamba tersebut mengingkari perintah Allah. Lalu dia tergolong dalam golongan yang sesat dan terlaknat”

Lalu Allah Menciptakan Adam a.s., dan memerintahkan malaikat untuk sujud hormat kepada Adam a.s. Azazil sebagai imam para malaikat, sepatutnya lebih dahulu bersujud memimpin para malaikat. Tetapi, dia menolak, kerana dia merasa bahawa dirinya lebih baik dari pada Adam. Sementara para malaikat lain terus sujud tanpa dipimpin oleh Azazil.

Bukan sahaja dia enggan sujud, malah sombong dan menjawab kepada Allah :-

Israa [61] Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; maka mereka sujudlah melainkan iblis; dia berkata: Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah (yang di adun)?

Keengganan sujud ini berpunca dari hasad dengki iblis@Azazil, yang irihati apabila Allah hendak melantik nabi Adam sebagai khalifah di bumi kerana ia dijadikan dari api sedangkan manusia dijadikan dari tanah yang busuk dan melekat. Ia derhaka kepada Allah, takabbur dan lupa daratan.

Maka terhalaulah Azazil dari syurga. Namanya diubah kepada Iblis. Apabila Iblis diturunkan ke bumi, dia berjanji akan menyesatkan manusia serta keturunannya.

Israa [62] Dia berkata lagi: Khabarkanlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antaranya)

Israa [63] Allah berfirman (kepada iblis): Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian siapa yang menurutmu di antara mereka, maka sesungguhnya Neraka Jahanamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup.


Maka dengan itu, manusia pertama yang digoda tentu sekali adalah Adam dan Hawa sehingga mereka dicampak keluar dari syurga. Iblis telah menggoda Hawa dan Adam dengan tipu daya dan rayuan memabukkan sehingga mereka lupa pada perintah dan larangan Allah. kedua-duanya sedar setelah Allah murka. Oleh kerana itulah mereka dicampak keluar daripada syurga. Lihatlah..sedangkan Nabi Adam dan Hawa telah berjaya disesatkan oleh Iblis,apatah lagi kita anak cucu Adam?Allahurabbi...

Secara kesimpulannya, hanya dengan takbur,sombong dan merasa terlalu hebat, kita akan lupa akan adanya Allah. Melihat pada kisah-kisah terdahulu juga terdapat banyak kisah yang menceritakan akan kesombongan dan takburnya sesetengah kaum atau umat terdahulu yang menentang dan memperolokkan hukum-hukum Allah sehingga Allah timpakan mereka azab yang mengerikan contohnya Kaum Aad, Kaum Luth, Bani Israel, Firaun, Abu Jahal dan ramai lagi. Mereka semua diazab oleh Allah dengan azab yang sangat pedih di dunia dan pastinya di akhirat kelak...wallahua'lam..

dan zaman kini,semakin ramai yang menetang dan sombong dengan Allah. Semakin ramai sibuk akan dunia. Ada yang sibuk mencari ilmu,akan tetapi sayang..lama kelamaan ada yang merasa sombong dan takbur sehingga merasakan dirinya adalah paling bijak. Sedangkan Allah adalah Maha Bijaksana. Begitu juga bagi pemilik wajah yang cantik, tampan. Mereka bermegah-megah dengan wajah yang ada. Sedangkan setampan mana sahajalah wajah mereka jika hendak dibandingkan tampannya Nabi Yusuf. Banyak lagi kesombongan yang boleh kita lihat di dunia ini. Sedangkan yang alim itu pun belum tentu amalannya diterima Allah. Setitik rasa riak dan takbur akan amal soleh akan merosakkan iman..Allah..Astaghfirullahalazim...bimbinglah hati kami Ya Allah...

Jadi,janganlah kita menjadi seperti iblis yang menjadi pelopor sifat takbur dan tentu sekali iblis dan syaitan akan berusaha menghasut manusia dan jin bagi menyesatkan lagi anak cucu Adam di muka bumi..

---------------------------------------

PENAWAR TAKBUR

letakkan diri serendahnya. Bersifat tawadduk dan merendah diri. Perlulah yakin tak ada yang lebih dan tak ada yang patut dibanggakan dengan diri. Semuanya milik Allah. Takutlah akan kemurkaan Allah kerana Dialah pemilik bumi dan alam semesta ini dan kita hanyalah penumpang sahaja..Allah..~peringatan buat diri dan semua~sama2 mendapat manfaat~wallahua'lam.....






5 comments:

  1. giler berat ,lembab info terbaik tapi blog menyusahkan ...pengguna laaaa

    ReplyDelete
  2. syukran jazilan ats pkgsiannya..barakallahu fik

    ReplyDelete
  3. syukran jazilan ats pkgsiannya..barakallahu fik

    ReplyDelete
  4. anonymous: itulah sedikit cubaan Allah ke ats seseorg utk mndptkn ilmu..kan? sabar...=)

    ReplyDelete