i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Thursday, April 21, 2011

sempurnakah solatku??


Maksud: Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

(^_^)

Gembira..kerana ada seseorang yang sudi berkongsi cerita bersama saya akan suatu kisah..
dalam saya meniti mencari sesuatu untuk dijadikan panduan,dia sudi membantu dan tentu sekali bantuan itu adalah dari Allah..dan inilah cara Allah mahu memberikan jawapanNya kepada saya yang lemah dan serba kekurangan ini..Allah...

saya bertanya kepada sahabat yang saya merasa sesuatu yang kurang dalam ibadah saya..sukarnya untuk menangis dan khusyuk..kenapa ya?? Allah...ceritanya ringkas kepada saya dan saya terus membuat research mencari yang lebih lanjut tentang kisah tersebut..

------------------------------

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusud sangat warak dan khusyuk dalam solatnya. Namun dia khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggap lebih ibadahnya demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu sangsi akan kekhusyukkan solatnya.

Pada suatu hari,Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Abdurrahman,bagaimanakah caranya tuan solat?

Hatim berkata,
"Apabila masuk waktu solat,aku berwudhuk lahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimanakah wudhuk lahir dan batin itu?"

Hatim berkata,

"Wudhuk lahir sebagaimana yang biasa ialah membasuh anggota wudhuk dengan air, sementara wushuk batin pula ialah membasuh anggota dengan 7 perkara :

  • Bertaubat
  • menyesali dosa yang telah dilakukan
  • tidak tergila-gilakan dunia
  • tidak mencari/mengharap pujian orang/riak
  • tinggalkan sifat bangga
  • tinggalkan sifat khianat dan menipu
  • meninggalkan sifat dengki

seterusnya Hatim berkata,

"Kemudian aku pergi ke masjid dan aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat"

"Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:

  1. aku sedang berhadapan dengan Allah (IKHSAN)
  2. Syurga di sebelah kananku
  3. Neraka di sebelah kiriku
  4. Malaikat Maut berada di belakangku dan
  5. Aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian Al-Siratal Mustaqim dan menganggap solatku kali ini adalah solat yang terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik."

"Setiap bacaan dan doa di dalamnya aku fahami maksudnya, kemudian aku rukuq dan sujud dengan tawadduk dan aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan memberi salam secara ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menagislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik jika dibandingkan dengan Hatim

----------------

ALLAH...SEMAKIN BANYAK KITA MENCARI,SEMAKIN BANYAK KITA LIHAT AKAN KELEMAHAN KITA SEBAGAI HAMBA...SANGAT DHAIF KITA INI JIKA DIBANDINGKAN DENGAN MANUSIA YANG DHAIF DARI SEGI HARTA..YA ALLAH...BIMBINGLAH HATIKU YA ALLAH AGAR MENUNTUTI ILMUMU KERANA KEREDHAANMU KU CARI DAN HANYA PADAMU DIRI INI BERDIRI DAN BERIBADAH SEMATA2 HANYA PADAMU...KUKUHKAN IMANKU...MEKARKAN JIWAKU DENGAN KECINTAANKU TERHADAP ISLAM...ALLAHURABBI....

No comments:

Post a Comment