i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Monday, April 18, 2011

sedikit luahan....


~assalammualaikum~

Alhamdulillah..dengan izin Allah,saya dah berada di kampung sekarang ni dan syukur dipemudahkan segalanya..keluarga pon xde nak halang ke ape ke dan mereka terima perubahan diri ini..Alhmdulillah..keluarga jualah yg membantu..syukur kepada ALLAH..cuma,saya berharap keluarga saya juga akan berusaha mencari redha Allah..semoga Allah menitipkan rahmat kepada mereka..AMIN...

ALHAMDULILLAH..bila kita ikhlas kerana Allah,Allah akan permudahkan untuk kita..tapi..kita kena ingt..untuk melakukan sesuatu perubahan,akan ada banyak dugaan yang hadir..ianya bukanlah tanda Allah membenci kita,tetapi..ia adalah tanda Allah sangatttttt sayangkan kita..kerana apa?? kerana..Allah uji kita..hati kita..sekuat mana hati kita untuk berubah..

dan nak share jugak la bagi sesiapa yang nak berubah..bukan tudung labuh yang dinilai..tetapi hati kita..Allah akan nilai hati kita..tapi..bukan bermaksud hati baik,tapi xpakai tudung atau pakai tudung singkat2??oh..bukan yek..erm..bila kita mula berubah...1st sekali,kita akan bersihkan hati..wallahua'lam sebersih mana..yg penting kita berusaha dan HANYA ALLAH YANG TAHU SEBERSIH MANA DAN SEIKHLAS mana kita membawa perubahan ini...kadang2 kala,mungkin kita mampu berkata HANYA KERANA ALLAH kita berubah,tapi..kita kena INGAT..sedikit jek rasa riak..sedikit jek kata2 yang menunjukkan riak..ianya akan memakan iman kita...takut..takut sangat..dan apabila kita letakkan Allah di atas...kita akan melakukan sesuatu yg disukaiNYA..kemudian..insyallah...kita mula berpakaian menutup aurat yang ditntut agama dan mencuba berperangai dan membaiki akhlak seindah suruhan agama..

tetapi..bila kita berubah..jangan pulak kita lupakan keluarga,sahabat semua??ajaklah mereka bersama..dengan cara apa??berhikmah...jangan marah2 melulu..jangan menjeling seandainya mereka tidak mengikut apa yang kita buat..jangan...tetapi bijaksana..mungkin seandainya mereka tidak boleh ditegur secara kata2..ubah mereka dengan senyuman..contoh "eh,awak nk ikut saya x g surau??" kemudian mber pon ckp.."erm..xpela..ade hal.." kita just senyum jek..tp jgn senyum sinis..tenangkn hati dan positifkan minda bahwa kawan 2 benar2 ade hal..kemudian di setiap doa..berdoalah untuk mereka sama..jangan terlalu tamak dan berdoa untuk diri sndiri..kerana di akhirat,kita juga akan ditarik disoal mengenai hal berkaitan orang yang kita kenali...oleh itu,ISLAM menyuruh kita saling INGAT MENGINGATI..(^_^)

erm..masalah cinta?? erm..dahulu,kita pernah menyintai seseorang..bila berubah,bagaimana ingin melupai dia dan tetapkan hati dengan Allah..? (^^,) wahai sahabat..hal ini juga berlaku dalam diri saya..cinta itu fitrah..segala rasa yang kita rasa kini adalah milik Allah..akan tetapi..ada caranya..tak mengapa..selalu berckp di dalam hati.."tak mengapa..Allah ada..Dia sangat tahu akan sesuatu yg kita sendiri tak tahu.." Allah..

erm..bila kita merasai cinta..mesti kita nak sebut nama dia,kita nak selalu berada di sampingnya,kita nak kalau boleh dia jek..kan?? so..how about zikir?? saya akui saya selalu teringatkan seseorag..tetapi,saya cuba atasi..Allah pemilik hati saya..jadi,Allah tahu yang saya mesti boleh atasi rasa itu..sebab..bila hati kita dh ada pada Allah..kenapa x kita sebut nama Allah?kenapa x kita selalu berada di RumahNYA?? kenapa tak kita always ingt yang ALLAH sangat tahu hati kita dan sangat tahu setiap inci yang berlaku di dunia..bukanlah hal yang kejam sekiranya saya meninggalkan seseorang kerana Allah..ianya ada tujuannya..kerana,saya tidak mahu imannya rapuh..sebab saya juga tahu kelemahan dia..seorang lelaki,kelemahannya adalah wanita..sebab itulah,saya sungguh takut saya bukanlah madu buatnya..tetapi racun...ALLAHURABBI..saya berharap di dalam kejauhan,dia akan sentiasa menguatkan dirinya dan setulusnya berusaha menjadi mujahid yang Allah sayangi..saya tahu Allah menyayangi hambaNYA..dan saya berharap dia sentiasa mencari redha Allah..saya tahu juga serba sedikit tentang dia dan bagaimana dia orangnya..dan tentu sekali Allah MAHA MENGETAHUI akan dia..bersabarlah..dan berusahalah..ALLAH ITU SENTIASA ADA...

dan buat sesiapa sahaja yang ingin berubah..seringkali saya mendengar mereka mengeluh dan berkata "tolonglah doakan saya,saya nak berubah..tapi hidayah 2 xde.." ALLAH...hidayah itu ada wahai sayang..tetapi...ianya bukanlah dinanti..kita menyesal kita begini?kita mengakui kesilapan kita??ai..xkn itu jek sayang....cubalah..berusahalah dekatkan diri dengan Allah..DIA MAH MENDENGAR..bukan pada saya atau pada manusia kita meminta diubah..tetapi pada Allah..saya tidak mampu mengabulkan doa kalian..kerana saya juga meminta dariNYA..kerana DIA sentiasa ada....

~YA ALLAH,TETAPKANKU DALAM ISLAM~

No comments:

Post a Comment