i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Wednesday, April 13, 2011

ILMU


Bismillahirrahmannirrahim
assalammualaikum~

semalam kite g surau Al-Falah,pah2 ade la majlis agama sekejap kat situ..
Ustaz Rozaimi bagi ceramah,beliau dr Jordan..
sgt indah bahasa yang dia gunakan..
smooth jek ceramah dia..
xkasar even dia tinggikan suara sekalipun..
bagus ustaz tu kan..(^_^)

eh..baiklah..
kita go straigh and dont belok2 ok to our topic..

-----------------------------------

ILMU

"Sesiapa yang mencari jalan mencari ilmu, Allah akan berikan dia jalan untuk ke syurga"
"apa sahaja yang berada di muka bumi,haiwan,tumbuh2an,langit semua akan berdoa meminta Allah mengampunkan dosa2nya"

Allah..nampk x besarnya tuntutan menuntut ilmu??
ilmu ni meluas sebab agama kita Islam sememangnya menyuruh umat Islam bergegas mencari ilmu..dan ilmu ni trbahagi kepada dua iaitu ILMU SYARIAH iaitu ilmu akhirat seperti hadith dan tafsir..ilmu seterusnya adalah ILMU DUNIA seperti kimia,fizik,ekonomi,sosial dan sebagainya..dan..

"ALLAH akan mengangkat darjat orang-orang beriman dan berilmu dalam kalangan kamu"

"jangan kamu ikut sesuatu perkara yang kamu tidak tahu, sesungguhnya pendengaran, penglihatan,jiwa..semuanya itu akan ditanya di akhirat kelak"

maksudnya kat sini..segala anggota kita ni perlulah digunakan untuk menuntut ilmu..kerana di akhirat kelak, anggota2 inilah yang akan menjadi saksi..

dan..dalam menuntut ilmu,dasarkan ia dengan niat yang betul..iaitu LILLAHI WARASULIHI WAUMMAH ~KERANA ALLAH,RASUL DAN UMMAT...ikhlaskan hati mencari ilmu untuk mencari redha ALLAH kerana..

"sesiapa yang menuntut ilmu bukan untuk mendapatkan redha ALLAH, tidak akan bau syurga bagi mereka.."

Takut x??erm..kompem la takut kn..dan selain niat, kita perlu menuntut ilmu dengan TAQWA..

"wahai orang2 beriman,jika kamu bertaqwa untuk ALLAH, ALLAH akan kurniakan kamu alat untuk dapat membeza-bezakan ilmu.."

JADINYE, SESEORANG YANG BERTAQWA AKAN TAHU MANA SATU ILMU YANG BENAR DAN YANG SALAH..DAN ADA 1 KISAH MENGENAI IMAM SYAFIE IAITU:

"aku (Imam Syafiee) telah mengadu kepada waqi' tentang lemahnya ingatanku. Dia memberitahuku untuk meninggalkan maksiat dan sesungguhnya ilmu itu tidak akan menyinari kepada sesiapa yang melakukan maksiat"

ALLAHURABBI..DENGAN ITU,MAKA TINGGALKANLAH MAKSIAT..BUKAN SAHAJA HANYA MAKSIAT YANG PEREMPUAN LELAKI ITU SAHAJA, AKAN TETAPI IANYA DALAM KONTEKS MELUAS..KENA JAGA MAKANAN..JANGAN MENGAMBIL HAK ORANG LAIN DAN POKOK PANGKALNYA,AKHLAK ITU..PERBAIKI AKHLAK.. oh yek..yang pasal hak orang lain 2 adalah..CONTOHNYA:

"ada 1 line panjang beratur,tiba2 kita potong line..ha..2 mknenyer kita telah mengambil hak orang lain...

kemudian, menuntut ilmu perlulah TEKUN DAN SABAR..yela..menuntut ilmu kan perlukan pengorbanan...dan kita perlu teladani sifat Abu Hurairah dalam menuntut ilmu..

"sahabat telah melihat Abu Hurairah, Abu Hurairah, dia telah menuntut ilmu lalu meninggalkan dunia..dia telah tinggalkan harta, rumahnya untuk menuntut ilmu..dia hanya hidup di tepi2 masjid,hidup dengan bantuan sahabat-sahabat.. dia yakin menuntut ilmu memerlukan pengorbanan..dia tekun dan sabar demi menuntut ilmu"

dan ada 1 kisah pula mengenai Ibnu Abbas..

dia telah didoakan oleh Nabi untuk berjaya..akan tetapi,dia tidak hanya mengharapkan doa Nabi sahaja,akan tetapi dia tetap tekun dan sabar mencari ilmu sehingga dia berjaya..lalu sahabat2 nabi bertanya kepada Ibnu Abbas bagaimana dia berjaya dan Ibnu Abbas berkata:

"aku mendapat ilmu dari lidah yang sentiasa bertanya dan jiwa yang selalu berfikir dan bdan yang tidak jemu-jemu untuk menuntut ilmu..."


SUBHANALLAH..JAUH KAN PERIBADI MANUSIA SEKARANG DENGAN TOKOH2 AGAMA TERDAHULU? ALLAHURABBI..CUKUP INDAH JIKA HATI KITA DAN SIFAT RENDAH DIRI ITU ADA DALAM DIRI KITA SEMUA..SAYA MENASIHATI DIRI SAYA UNTUK TERUS MENCARI ILMU..DAN SEMOGA KITA SEMUA TIDAK TERLALU LEKA DENGAN ILMU DUNIA SEHINGGA AKHIRAT ITU KITA TERLUPA DAN TERLEKA..wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment