i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Wednesday, March 30, 2011

jangan...


Terdapat sepotong hadis meriwayatkan:

"Sesungguhnya perkara yang paling aku takuti menimpa kamu ialah kagum kepada buah fikiran dan diri sendiri. Sesiapa yang mendakwa dia orang yang beriman, maka sebenarnya dia kafir. Dan sesiapa yang mendakwa dia orang yang berilmu, maka sebenarnya dia jahil. Dan sesiapa yang mendakwa dia ahli syurga, maka sebenarnya dia ahli neraka.” (Hadis riwayat Ibn Marduwaih)"
*
**
****
*****
***
**
*
jangan memujiku..
kerana sesungguhnya pujian itu akan menjatuhkanku..
jangan terus2an memujiku..
kerana sesungguhnya pujian itu akan melekakanku..
jangan memujiku lagi..
kerana aku sungguh lemah...
ku sgt khuatir akan rosak hatiku kerna riak dan bangga diri akan menyelinap ke dalam hatiku..

jangan...benar jangan lagi memujiku...
besarkanlah pujian itu kepada ALLAH..
kerana sebenar2 pujian itu hanyalah kerana ALLAH...
semua yang dikurniakan ini adalah dari ALLAH..
tanpa kebesaranNYA..
tanpa kekuasaanNYA..
sekelip mata ianya pergi..

ALLAH..
SUBHANALLAH..
ALLAHUAKBAR..

aku sungguh sedar akan dugaan dari ALLAH..
pernah seorang sahabat mengingatkanku bahawa:

ALLAH akan mengujiku dgn pujian terlebih dahulu
kemudian ALLAH akan mengujiku dgn cacian
setelah itu..ALLAH berikan kesenangan yang akan menyenangkanku..
dan ALLAH seterusnya akan mengujiku dengan kesusahan..

ini yang harus ku khuatiri...
aku khuatir aku terlalu riak dgn pujian YA RABBI..
aku sungguh benar khuatir akan pujian...
sesungguhnya sebenar2 pujian adalah untukMU YA ALLAH..

aku sungguh khuatir akan cacian..
kuatkanlah hati hambaMU ini YA ALLAH..
semoga semangat jihad ke jalanMU ini terus mekar YA ALLAH..

khuatir akan kesenangan YA ALLAH..
sungguh benar aku khuatir..
kerana kesenangan akan membuatkan aku terleka..
aku khuatir aku leka dan melupaiMU YA ALLAH...

ALLAHU RABBI..
semoga aku kuat dengan kesukaran yang KAU hadirkan YA ALLAH..
jangan pernah aku berpaling dariMU YA ALLAH..

YA ALLAH...JANGAN KAU TARIK NIKMAT IMAN INI YA ALLAH..
BANTULAH AKU YA ALLAH..
BANTULAH HAMBAMU INI YA RABBI...
HANYA UNTUKMU SEBENAR2 PUJIAN..
DAN HANYA PADAMU AKU BERSUJUD MEMUJI KEBESARANMU...


No comments:

Post a Comment