i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Tuesday, February 14, 2012

Muhasabah Diri



❤ setiap kali hari lahirmu menjelang..PASTI kecewa andai tiada yang mengucapkan "SELAMAT HARI LAHIR"..UBAHLAH..peringatkan dirinya tentang dekatnya kematian & perbanyakkan beramal..

❤ sering kali manusia itu kebuntuan saat tiadanya wang untuk mennjalani kehidupan seharian..di atas 1 alasan "TIDAK BERWANG" memutuskan semangat meneruskan perjuangan..ADAKAH BENAR TINGKAHMU DENGAN BERDOA & BERMOHON DI HANYA SAAT KAMU KESUSAHAN?? Maka BERINGATLAH..perbaiki cara ibadah dengan melakukan sesuatu dengan ISTIQAMAH..jangan sekadar solat DHUHA ketika kamu kesempitan wang, melakukan ISTIKHARAH hanya bila kamu buntu memilih pasangan,mendirikan Solat Hajat tatkala khuatir tidak mendapatkan kemahuan...FIKIRKAN tentang siapa yang kamu BERHADAPAN???

❤ sering kali dunia itu dilebih-lebihkan..menuntut ilmu sehingga terbang jauh ke negara orang, tetapi agamamu HILANG BERTABURAN..anak-anak kecil sudah bijak memilih sekolah TAHFIZ, SEKOLAH PONDOK untuk menuntut,tetapi IBU BAPA keras- kerasan menolak dan disuruhnya terus menuntut ilmu dunia yang diagungkan..KATANYA "andai di sana,bagaimana mahu berjaya??? INGATLAH..BERJAYAKAN DIRIMU DI DUNIA & AKHIRAT..fikirkan bagaimana untuk mendapatkan kedua- duanya...andai anakmu meminta berjauhan belajar, pastikan juga "didikan agamanya" tidak terlepas..

❤ ketika sibuk, kamu menyempatkan dirimu untuk berdakwah, tetapi lantaran kepenatan kamu berhenti menyebarkan risalah cintaNya..adakah pernah Allah Berhenti dari Memerhatikanmu??

..:: Semoga terus berdakwah..Jangan pernah berhenti kerana kelelahan ::..

‎"Aku hairan terhadap orang yang sedih lantaran kekurangan harta dan tidak sedih terhadap hilangnya umur. Aku hairan padahal dunia berlalu darinya dan akhirat mendatanginya, bagaimana dia sibuk dengan yang akan berlalu dan berpaling dari yang akan datang."

(ahli hikmah)

No comments:

Post a Comment