i love islam

lailahaillallah..

zikrullah n doa

Monday, August 1, 2011

Ada Apa Dengan Cinta..


as salam..Alhamdulillah kerana diberi kesempatan untuk melayari 1 Ramadhan pada tahun ini..Alhamdulillah..syukur ana panjatkan kepada Ya Rabbi..Selamat Berpuasa yek semua..

erm..berbalik kepada tajuk entry "Ada Apa Dengan Cinta"..

pelik x tiba2 ana nk mengepost entry cmni??

eh..xpelik ek??huhu..

yela..lumrah atau fitrah kn cinta itu diciptakan..

ana terbaca 1 komen FB dr sahabat ana yg d dlm proses utk berhijrah mcm ana juga..

mencari cinta Ya Rabbi~SUBHANALLAH...


Tapi..bila tgh on the way nk berubah 2, dia merasa sgt sukar utk melupakan cintanya kpd seseorg..iaitu KEKASIH HATINYA...2 la dugaan paling berat padanya sebab terdapat gangguan di situ d dlm proses dia mencari cinta Allah..so..cmne yek??

erm..ana tiada sebarang penyelesaian d dlm masalah ini..tetapi sekadar perkongsian...
yela..ana juga pernah merasai cinta dan dlm proses berhijrah 2,mmg kita di dalam 1 jalan yg mana Allah hadirkn byk sgt dugaan supaya kita ni kukuh dan istiqamah dgn keputusan kita..

tp..Alhamdulillah kerana semasa ana nk berhijrah 2,ana ni mcm d buang feeling nk bercinta dgn "orang itu"..nk jumpa dia pon ana xnk sebenarnya..sebab ana tahu kelemahan ana dan kelemahan "dia"..rasa cinta dan sayang itu hanya Allah yg tahu...Subhanallah..Allah Maha Tahu akan segala hal..nk lari mana pon xleh..nk sembunyikan rasa ni,Allah....xperlu la yek..sebab mcm mne kita sembunyikan apa yg ada d dlm ati kita,Allah tetap tahu...Hebat kn Allah? ALLAHUAKBAR~

Tapi...sentiasa ingat!! kita sememangnya tidak mampu menolak rasa cinta..tetapi kita PERLU KAWAL rasa itu.. D dlm setiap solat,sentiasalah berdoa agar dikuatkan hati utk terus berdiri di jalan Allah..jgn pernah goyah..perbanyakkan solat sunat,mengaji,berzikir..dan paling penting REDHA dgn setiap apa yg telah tercatat di Luth Mahfuz~

apa sahaja yg Allah tetapkan,pasti akan terjadi...Seandainya benar dia tercipta buat kita,Allah akan dekatkan hati kita dgn caraNya..seandainya bukan..berdoalah agar Allah memberikan ketenangan dgn setiap ketentuanNya...wallahua'lam..

dan ana terbaca ayat yg sungguh indah pd ana menerangkan sejumlah besar ati ana terhadap seseorang :

Imam al-Qurtubi menyebutkan bahawa malaikat bertanya Nabi Adam: “Adakah engkau mencintai Hawa?” Nabi Adam menjawab: “Ya.” Kemudian malaikat bertanya pula kepada Hawa: “Adakah engkau mencintai Adam?” Dia menjawab: “Tidak.” Sedangkan perasaan cinta di dalam hatinya terhadap Nabi Adam adalah berkali ganda lebih besar berbanding cinta Adam terhadapnya. .

see?? xpe..kita simpan ati kita ni dulu yek wahai Hawa..smpai masa nanti,kalau jodoh dh ada depan mata..ha..luahkanlah...kerana sememangnya fitrah wanita adalah menjadi penenang buat sang Adam... SUBHANALLAH~(^_^)


"Rasa cinta itu biarlah Allah yang tahu sebanyak manakah ia..di dalam setiap doa,tatkala rindu menerpa,redakan kerinduan itu dgn bacaan Agungnya Al-Fatihah..biarlah rindu itu Allah titipkan buatnya..ianya lumrah seandainya rindu hadir secara tiba2..menangislah kerana takut kehilangan cinta Allah..jgn pernah cinta makhluk melebihi batasan hati..jagalah ia..kawallah ia dgn iman..Allah sebaik-baik penolong..wallahualam.."



Ya Allah. Jika aku bukanlah sebahagian dari tulang rusuknya maka janganlah biarkan ku rindukan kehadirannya. Janganlah biarkan kulabuhkan hatiku di hatinya. Kikislah pesonanya dari pelupuk mata. Dan usirlah dia dari relung hati ini.


CARILAH CINTA ALLAH,NESCAYA KAMU AKAN MENEMUI CINTA
PENCINTANYA


(entry pasal puasa t ana post yek..tgh crik ilham..huhu)

No comments:

Post a Comment